Az ergonómia fontossága a weboldalak felépítésénél

Kocsis Károly (feltöltve 2019. 08. 10.)

Ergonómia? Mit értünk ez alatt?

Ahogy egy offline üzletbe is betérünk számtalan apró dolog határozza meg, hogy mit és mennyit fogunk vásárolni úgy a weboldalak felépítésénél is fontos szerepe van, hogy mit hova helyezünk el.

Belegondolt már abba, hogy miért pakolják tele a kassza közeli területet apróságokkal?

Vagy miért van a boros polcok oszlopaira borosüveg nyitó esetleg boros ajándéktasak kihelyezve?

A kenyér miért van a bejárattól legtávolabbi helyen az üzletben?

Például a MédiaMarkt-ban a kávégépek közelében miért van kávé illat?

De az is fontos, hogy a különböző fő árucsoportok megfelelően ki legyenek táblázva a nagyobb szupermarketekben.

Ezek mind befolyásolják, sőt segítik az értékesítést.

Ugyanígy a weboldalnak is segítenie kell a látogatónak az oldalon való tájékozódásban, hogy minél hamarabb kiderüljön a felhasználó számára, hogy jó helyen jár vagy sem.


8 másodperced van... leggyakrabban ennyi idő kell, hogy a látogató eldöntse érdemes-e az oldalon maradnia

Az első benyomás rendkívül fontos. Egy új látogató átlagosan 8 másodperc alatt eldönti, tetszik-e neki az oldal, megtalálja-e rajta az információt amiért jött. Ez a néhány másodperc ezért fontos. Mit lát az oldalon, milyen üzenetek jutnak el hozzá és a weboldalunk mennyire válik számára hitelessé
Egy jó látványterv nem csak a weboldal kialakításáért, hanem azért is felel, hogy a látogatóban jó benyomást, profizmust keltsen. A hitelesség elérése, a látogatóban felkeltett vágy és bizalom kiépítése szempontjából a látványterv döntő jelentőségű. Ne feledd, csupán 8 másodperced van, hogy bizonyítsd a látogatóknak: a legjobb helyen járnak!

Néhány alapszabály, amit kötelező betartani, hogy a látogató kényelmesnek ítélje meg az oldalunkon való időtöltést


Jól olvasható tartalom

Megfelelő betűméret és stílus kiválasztásán sok minden múlik. Előnyösebb, ha talp nélküli betűtípust választunk.

Itt is megemlíthetem a mobilbarát megjelenést, de erről egy korábbi cikkemben itt olvashat.


Bizalmat erősítő információk elhelyezése

Az oldal üzemeltetőjének láblécben elhelyezett elérhetőségei vagy egy GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések) menüpont illetve a több csatornás kapcsolatfelvétel lehetősége (e-mail, telefon, üzenetküldés, skype, messenger, stb.) is segít a bizalom építésében.


Letisztult megjelenés

Az emberek nem a csilli-villi oldalakat szeretik... azok a plázák, ahol a csillogást és a ragyogást szeretjük. Az online tér viszont információ alapú, tehát elvész a hasznos információ, ha azt százféle színnel és animációval próbáljuk a látogató elé tárni. Oké, ha gyerekeknek szóló oldalt üzemeltetünk talán megengedett a számtalan szín és mozgó részletek használata, de egyébként törekedni kell két domináns színhez és a megfelelő tartalomra.


Hatásos szöveg, tartalom

Próbáljuk meg kitalálni, hogy miért jött az oldalunkra a látogató és adjunk a kezébe megoldást. Nem olyan bonyolult ez, mert ha mondjuk egy pizzériát üzemeltetünk akkor vélhetően nem az olaszok étkezési szokásairól szeretne tájékozódni elsődlegesen a látogató, hanem arról, hogy milyen pizzák találhatók az étlepunkon, azok mennyire különlegesek (pl. vékony vagy vastag tésztás esetleg van glutén mentes vagy van sajt a tészta peremében) de az is érdekelheti, hogy milyen gyors a kiszállítás vagy hogy mennyibe kerül az étel. Ebben az esetben étvágyat kell keltenünk (vagy fokoznunk) és máris megvettük magunknak a látogatót.


A megoldás megtalálása 

Nem a cég bemutatásán van a hangsúly. Nem is azon, hogy hányan dolgoznak a cégnél. Sőt elárulom, hogy gyakran nem is az ár a legfontosabb, amiért felkereste a felhasználó az oldalunkat.

Milyen megoldásokat nyújthat egy vállalkozás?

- Milyen közel van a felhasználótól a vállalkozás? (lehet nincs kocsija)

- Milyen széles termékkínálatból tud választani? (a legritkábban szeretünk EGY termék közül választani)

- Van-e készleten, amit keres? (ha nincs akkor milyen gyorsan tudják beszerezni)

- Milyen gyorsan oldják meg a problémát? (fodrásznál van-e időpont holnapra)

- Milyen kiegészítő szolgáltatások közül lehet választani? (részletre vásárlás, extra gyors kiszállítás, diszkrét csomagolás, stb.)

Ezekről célszerű minél előbb tájékoztatni a látogatót. Diszkréten, tömören.


Értesűljön az újdonságokról és az online világ híreiről