Arculat és LOGO tervezés

Kis- és középvállalkozások számára

HOGYAN készül el egy céges LOGO?

A LOGO tervezés egy komplex munka, amelyben a grafikus célja az, hogy az adott témát a lehető legtömörebben fogalmazza meg képileg. Egy olyan jelet hozzon létre, amely egyedi, jól felismerhető és idővel emblematikus szimbólumává válhat az adott témakörnek.

A folyamat:

Egyeztetés

A vállalat arculatát meg kell ismerni, amihez aztán a LOGO ileszkedik.

Ezen túlmenően pedig szükséges megismernünk az esetleg már kialakult igényeket, melyre verzió(ka)t építhetünk. Elképzelhető, hogy vannak szimpatikus motívumok, színvilág amely a céghez közel áll, ami a grafikusnak támpontot adhat a tervezés során. 

Versenytársak vizsgálata

El kell kerülni, hogy a legkisebb mértékben is hasonló hangulatú, kinézetű vagy más módon összekeverhető legyen más LOGO-kal, különösen a versenytársakéval. Mivel a versenytársak hasonló vagy azonos termékkörrel vagy szolgáltatással vannak jelen a piacon, így különös gondot kell fordítani az egyediségre.


 

Prezentáció

Az első verziókat személyesen prezentáljuk a Megrendelőnek. A személyes prezentációra azért van szükség, hogy a grafikus első kézből kapjon őszinte visszajelzéseket, illetve a további verziók módosítását és ötleteket párbeszéd formájában gyorsabban lehet megvalósítani, mint egy napokig húzódó email levelezés következtében. 

A korrektúraköröknél tapasztalataink szerint már nincs szükség a személyes egyeztetésre, hiszen ott az apróbb módosítással kapcsolatos kérések már tömörebben, konkrétabban megfogalmazhatóak.

Milyen LOGO típusok vannak?

.

CÉGNEVES LOGÓK

A cégneves logók két altípusra oszthatók: az egyik a betűszavas logók, mint az IBM, a CNN vagy az HBO, míg a másiknál a logóban a teljes cégnév szerepel, ahogy például a Google, a Visa vagy a Coca-Cola esetében. 

Ezek tehát tipográfia alapú logók, melyekben nem szerepelnek képek, csak néhány betű. A betűszavas logók az egyszerűségről szólnak, könnyebbé teszik az emberek számára is a cég azonosítását. Hiszen mennyivel egyszerűbb megjegyezni azt, hogy HBO, mint azt, hogy HOME BOX OFFICE vagy a CNN esetében a CABLE NEWS NETWORK.
Ezeknél a betűtípus megválasztása rendkívüli fontosságú. Meg kell próbálni a betűtípussal megmutatni a cég tevékenységének lényegét. Figyelembe kell venni azt, hogy nyomtatásban és weben is könnyen olvasható legyen. Az is fontos, hogy a cégneves logóknál ne legyen hosszú a cégnév, mert az zsúfoltnak hat. Ilyenkor célszerűbb inkább egy betűszót alkotni, és azt használni a logóban. Ez könnyebbé teszi a designt, és a felhasználók számára is egyszerűbb lesz megjegyezni. Az sem árt a cégneves logóknál, hogy egyedi legyen a megjelenő név, mert az képes megragadni az emberek fejében. Előnyük, hogy jól megjeleníthetők a legkülönfélébb marketinganyagokon, ugyanakkor nagyon profinak kell lenni a tervezésnél ahhoz, hogy pusztán a betűtípussal kifejezd a céged lényegét. Ezért nem árt, ha erre a munkára egy gyakorlott szakembert kérsz fel.

.

SZIMBÓLUMOK VAGY ABSZTRAKT KÉPEK

Valamilyen felismerhető alakzat (szimbólum) vagy egy elvont geometriai forma (absztrakt kép)

Szimbólumok: Egy igazi márkajel mindössze egy kép (márkanév nélkül), ami viszont nehéz megoldássá teszi az induló cégek számára. 
Olyankor érdemes választani, amikor a kép jól ki tudja fejezni a céged lényegét, és közvetíteni tudja a hozzá tartozó gondolatot, érzést. 
Absztrakt képek: Erre is van jó pár példa: Pepsi, Mitsubishi. Ezek is úgy működnek, hogy a márkád egyetlen képbe próbálják belesűríteni. Ugyanakkor ahelyett, hogy korlátozná a valóság – hiszen a képnek nem kell valamit felismerhető módon ábrázolnia -, valami egészen egyedit alkothatsz, mely kifejezi a cégedet. Ezeknek a megalkotását a legjobb profikra bízni, akik tudják használni a színeket, formákat, struktúrákat valaminek a kifejezésére. Ebbe a csoportba tartoznak még a különböző figurák, melyek rajzolt karakterek, és általában színesek, vidámak, könnyen ki tudják fejezni a céged lényegét. Olyanok, mintha a céged szóvivői, követei lennének. Elsősorban olyan esetekben érdemes használni őket, ha családokat vagy gyerekeket kell megszólítani. Ezek a figurák elősegítik az interakciót és a kommunikációt a közönséggel, ami előnyt jelenthet a közösségi médiában és a marketingeseményeknél. Azt azonban tudni kell, hogy önmagában a figurákat nem biztos, hogy fel tudod használni minden marketing-anyagban. Lehet, hogy kombinálnod kell szöveggel is. 

.

KOMBINÁLT LOGÓK

Ezekben nem csak képek, hanem szövegek is szerepelnek, melyek lehetnek betűszók, cégnevek.

Elhelyezheted a képet és a szöveget egymás mellett, egymás felett, vagy egymásra is teheted őket. Gondolj például a Burger King logójára. Ez a megoldás azért előnyös, mert a kép és a szöveg együtt dolgozik azon, hogy erősítse a márkádat. Az emberek a képet meglátva egyből a márkanevedre asszociálnak, így aztán egy idő múlva akár el is hagyhatod a márkanevet a logóból, vagy legalábbis nem kell minden megjelenésénél szerepelnie benne. Az emblémáknál a logó tartalmazza a szöveget a szimbólumon vagy az ikonon belül, ahogy a pecséteknél, jelvényeknél. Ezeknek van egy hagyományos megjelenésük, így általában iskolák, szervezetek logói, de az autóipar vagy a sörgyártók is kedveli ezeket. Miközben van egy klasszikus kialakításuk, akadnak, akik modernizálták az emblémájukat, így a 21. században is megállja a helyét. Ilyen például a Starbucks logója. Hátrányuk, hogy mivel a név és a szimbólum különválaszthatatlan, így kevésbé rugalmasan használhatók, mint a kombinációs logók. Sok esetben nyomtatásban egy bonyolult embléma olvashatatlanná válik. Ezért érdemes egyszerűségre törekedni, hogy a különböző marketinganyagokon értelmezhető legyen a megjelenésük.